Error message

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in book_prev() (line 775 of /var/www/clients/client25072/web36725/web/home/modules/book/book.module).

Selectie

Selectie vindt ook en vooral plaats achteraf door opdrachtgevers of fotoredacteuren. Bij het Farm Security Administration project was het Roy Stryker die bepaalde waar fotografen heen gingen en wat ze moesten fotograferen. Stryker selecteerde en catalogiseerde de foto’s. In de negatieven die hem niet bevielen prikte hij gaten (dit aantal wordt geschat op 170.000 van de 270.000). De foto’s van Walker Evans, Dorothy Lange en anderen die de selectie van Stryker overleefden, zijn foto’s die voldeden aan zijn beeld van het leven tijdens de crisisjaren.

Jack Delano, Mr. and Mrs. Andrew Lyman, Poolse tabakboeren, vlakbij Windsor Locks (Connecticut, september 1940). Foto is gemaakt in het kader van het Farm Security Administration Project

Bij kranten en tijdschriften zijn het fotoredacteuren die bepalen welke beelden het publiek te zien krijgt. In 1993 deed de Nieuwe Revu een test waarbij vijf fotoredacteuren een aantal foto’s te zien kregen. Zij moesten aangeven welke foto ze wel of niet zouden plaatsen en waarom. Wat ze bijna allemaal zochten is de ‘symbolische’ foto die in één klap het ‘hele verhaal vertelt’. De historicus Herman Selier zegt hierover: “De kern van de zaak is dat het fotografisch document altijd een uniek karakter heeft en nooit ‘symbolisch’, ‘representatief’ of ‘karakteristiek’ is, zoals onderschriftmakers ons nog altijd willen doen geloven. Een foto vertegenwoordigt namelijk niets meer of minder dan alleen zichzelf: dat éne moment uit een eindeloze stroom gebeurtenissen, dat met die specifieke techniek, door die specifieke fotograaf voor dàt specifieke doel uit de werkelijkheid is geïsoleerd. Als foto’s al een symbolische betekenis hebben gekregen...dan is dat altijd te danken aan de politieke, maatschappelijke, propagandistische of culturele context waarbinnen zo’n beeld vervolgens wordt geplaatst en vermenigvuldigd” Fotograaf Mark Godfrey zond de foto’s die hij in Vietnam maakte naar een fotoredacteur in Saigon die vervolgens een keuze maakte welke foto doorgezonden werd. “Often I was horrified to find that the photograph made high drama out of field situations which were boring and tedious.”[1]

  1. Harold Evans, Pictures on a page (New York 1978; Londen 1997) p. I